Hur ska man träna?

Hur ska man träna?

hur ska man träna
hur ska man träna
hur ska man träna

Många ställer sig frågan "Hur ska man träna?" - Här får du några förslag!


HUR SKA MAN TRÄNA?

Varje dag, säger vi - men på din egen nivå. Beroende på vilka dina mål du har med din träning, så avgör du hur hårt och vad du vill träna. Det vi förespråkar är att träningen ska ske kontinuerligt och regelbundet, det är då du och din kropp mår bäst.

Vi behöver alla träna. Så är det och det är helt oavsett om du är vardagsmotionär eller befinner dig på elitnivå. Vi behöver röra på oss och aktivera alla våra muskelgrupper i kroppen. Med en aktiv livsstil följer ett lättare liv. Vi mår bättre, orkar mer och sover bättre. Kroppen ska förhoppningsvis hålla i många år, och det är viktigt att ta ansvar för sin egen hälsa. Träning ger livskvalitet.

Många av oss sitter stilla alldeles för mycket på arbetstid, och den viktiga träningen är den som blir av varje dag - inte bara de där tunga passet i träningslokalen en kväll i veckan. Att ha ambitionen att aktivera sig varje dag kan låta svårt och tidskrävande, men det finns lösningar.

TRÄNA TILLSAMMANS!

Hur ska man träna då? Ett bra tips är att träna tillsammans, med familj och eller vänner. Det är både roligt och skapar samhörighet, att arbeta mot gemensamma mål. Ni har den fantastiska möjligheten att aktivera er själva och hålla er i form samtidigt som ni umgås tillsammans.

Om du inte kommer på övningar att göra, eller känner dig osäker om du gör övningarna på ett korrekt sätt, kan du enkelt ladda ner vår app från Appstore (finns för Android och iPhone) eller besöka vår hemsida bodyweight.se. Där hittar du övningar och träningspass och du kan enkelt se hur övningarna ska utföras samt kan du hitta tips om uppvärmningsövningar och stretching. 

VAL AV TRÄNINGSFORM OCH REDSKAP

Det finns en uppsjö av olika träningsformer och träningsredskap och du måste hitta den som passar dig bäst. Hemmaträning ska vara något som känns enkelt men inte nödvändigtvis enkelt att utföra för då gör det ingen större nytta. Det är viktigt att du känner att den träningsform du väljer är rolig och att du upplever att du ser och känner resultat av din träning - det skapar positiv motivation! 

TRÄNING OCH BODYWEIGHT®

Med hjälp av Bodyweight® kan du enkelt utföra din träning, var du vill. Det finns en mängd övningar som bygger upp din kropp på ett sätt som gör att du stärker dig på ett sätt som gynnar dig inte bara utseendemässigt utan även funktionellt.

APP

Med hjälp av Bodyweight® kan du enkelt sköta din hemträning, när du vill. Det finns en mängd övningar som bygger upp din kropp på ett sätt som gör att du stärker dig på ett sätt som gynnar dig inte bara utseendemässigt utan även funktionellt. 

Vi har tagit fram en app som visar över 120 övningar, både stillbilder och video. Du kan i appen följa redan färdiga program eller skapa egna. Programmen är enkla att följa och det finns pass för alla, enkla pass för den som inte har tränat tidigare och avancerade pass för de mer vältränade. 

Träningsprogrammen är framtagna för det ska finnas något för alla, allt för att undvika skador och få ett bättre träningsresultat med bandträning. Har du en iPhone, iPad eller iPod kan du ladda ner vår app från Appstore, annars kan du enkelt ladda hem vår White Paper där det finns bilder och förklarande text till alla övningar.

Oavsett som du är ung eller gammal, vältränad eller otränad, kan du använda Bodyweight® effektivt och säkert. Det är du, din kropp, och kroppens vinkel som avgör hur tung du gör din träning.

BALANS OCH OBALANS

Genom att inte arbeta i fasta maskiner utan istället träna med ett Bodyweightband blir din träning mer funktionell. Du måste i en sådan träning aktivera så många muskler i din kropp för att utföra övningarna, utan att du tänker på det. Din balans och din kroppshållning tränas per automatik medan du fokuserar på att utföra styrkeövningarna. 

HÅLL DIG UNG MED FUNKTIONELL TRÄNING

Med åldern kommer inte bara vishet och erfarenhet, utan också även oönskade saker som stelhet och minskad styrka. Men – det behöver inte vara så. Med hjälp av funktionell träning kan man även som äldre bibehålla såväl balans, styrka och smidighet, långt upp i åldern. 

VAD ÄR BODYWEIGHT®?

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 





Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!